Spelen met letters en klanken

Via Wizz-scholing ben ik opgeleid tot trainer van de cursus: Spelen met letters en klanken.

Jonge kinderen die experimenteren met letters en klanken en voldoende ervaring opdoen met spellen en schrijven blijken in groep 3 betere leesvaardigheden ontwikkeld te hebben.
Zoals kinderen leren spreken door eerst te brabbelen, leren ze schrijven en spellen door eerst te krabbelen op papier. Het spontane schrijven van kinderen, het zogenaamde spelen met letters en klanken, doen kinderen naar eigen inzicht en ontstaat vaak in hun spel in situaties die voor kinderen functioneel zijn. In hun ontwikkeling zie je dat de krabbels over zullen gaan naar nageschreven tekens, naar geïsoleerde letters, naar combinaties van letters en verder naar fonetisch schrijven. Het schrijven is nog niet correct en dat is ook nog niet nodig, omdat het schrijven nog volop in ontwikkeling is.

Invented spellen

Kinderen komen al jong in aanraking met geschreven taal. Voordat ze zelf gaan lezen en schrijven herkennen ze al enige letters en pictogrammen. Hun belangstelling voor letters en woorden zal steeds meer toenemen. Gelegenheid geven en het stimuleren van het experimenteren met schrijven levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de kinderen. Denk hierbij aan de bevordering van de mondelinge taalvaardigheid, fonologisch bewustzijn en cognitieve vaardigheden. Door kinderen de gelegenheid te geven om te experimenteren met schrijven in betekenisvolle situaties, komen ze steeds meer te weten over letters en klanken en in later stadium over de regels van spelling. Dit is belangrijk in de ontwikkeling van hun leesvaardigheid.

Invented spellen

Spelen met letters en klanken zou geïntegreerd moeten zijn in het dagelijkse onderwijsaanbod in de groepen 1 t/m 3. Dit kan op verschillende manieren. Het kan aangeboden worden in hoeken, zoals het tekenen van een plattegrond in de bouwhoek, het maken van een menukaart in het restaurant of het schrijven van je eigen verhaal bijvoorbeeld aan de spel-verteltafel. 

Invented spellen

Als leerkracht heb je een belangrijke rol bij het stimuleren van het spontane schrijven, je bent model door hardop te lezen en gelijktijdig te schrijven, je lokt verhalen van kinderen uit en je observeert de ontwikkeling. Je draagt zorg voor een krachtige omgeving met een divers assortiment aan boeken en andere talige voorbeelden zoals posters, briefjes en korte teksten. Kinderen komen zo vanuit hun spel, hun eigen verhalen en natuurlijke situaties in aanraking met letters en klanken.

Een cursus ‘Spelen met letters en klanken’ is uitsluitend te boeken via de site van Wizz-scholing, klik op de knop onderaan de pagina.

Scroll naar boven