Visiespel Jonge Kind

Het doel van dit traject is om samen een visie te ontwikkelen voor educatie en onderwijs aan jonge kinderen. Een visie vormt de basis voor het geven van onderwijs aan (jonge) kinderen. Als deze visie helder en duidelijk is, is de kans groot dat er naast het realiseren van goed onderwijs ook voldoende samenhang wordt aangebracht vanuit een gezamenlijk kader.

Het SLO heeft een visiespel ontwikkeld waarmee je interactief en effectief aan de slag kan gaan om met het onderbouwteam een visie op het jonge kind te ontwikkelen. De basis hiervoor is het curriculair spinnenweb. De draden van het spinnenweb verwijzen naar de negen onderdelen van het leerplan. Bij elke onderdeel gaan we aan de slag met stellingen. Het samen praten over deze stellingen zorgt voor bewustwording van de overeenkomsten en verschillen in visie binnen het onderbouwteam. 

De negen curriculaire vragen die als uitgangspunt genomen worden:

– Waartoe spelen jonge kinderen?

– Waarover gaat het spelen van jonge kinderen?

– Hoe laat je jonge kinderen spelen en leren?

– Hoe begeleid je het spelen en leren van jonge kinderen?

– Waarmee laat je jonge kinderen spelen en leren?

– Met wie spelen en leren jonge kinderen?

– Hoe ziet de speel-leeromgeving van jonge kinderen eruit?

– Hoe verdeel je de tijd bij het spelen en leren van jonge kinderen?

– Hoe volg je de ontwikkeling van jonge kinderen?

visiespel
visiespel

Ik ga samen met het team twee dagdelen aan de slag om tot een visie te komen. Daarnaast maken we ook de vertaalslag naar de praktijk. Wat betekent dit voor jouw handelen als leerkracht? Hoe kun je de visie terugzien in de speel-leeromgeving van de kinderen?

Wil je hierover meer informatie? Neem dan contact met mij op!

Scroll naar boven