Bareka – het rekenmuurtje

Leren rekenen is als het metselen van een muur: er zijn bouwstenen nodig en cement om een stevige muur te bouwen. Rekenen is dus een ‘stapelvak’. Leren rekenen is eigenlijk een stapeling van kennis en vaardigheden. De start ligt eigenlijk al in de groepen 1-2 met het getalbegrip tot 10. De muur die ontstaat als alle rekenvaardigheden op elkaar worden gestapeld, noemen we het rekenmuurtje. Zonder onderliggende bouwstenen te automatiseren kom je moeilijk tot het bouwen van nieuwe. Daarnaast moeten de bouwstenen ook onderhouden blijven!

Rekenmuurtje met MSV

Bareka is een meetinstrument waarmee je hiaten in de rekenontwikkeling helder in beeld krijgt. Leerlingen en leerkrachten kunnen zien aan welke basisvaardigheden gewerkt moet worden. Werken met Bareka kan gekoppeld worden aan iedere methode!

Ik heb samen met een collega-trainer van Met Sprongen Vooruit een handig analyseformulier gemaakt waarin we de oefenlessen en spellen van Met Sprongen Vooruit gekoppeld hebben aan de diverse bouwstenen van het rekenmuurtje. Scholen die naast hun rekenmethode Met Sprongen Vooruit gebruiken, krijgen in deze korte bijeenkomst een handige tool om te verbinden. Deze analyse kost je weinig tijd en je hebt in één oogopslag direct handelingsadviezen voor de praktijk.

 

In deze informatieve & praktische bijeenkomst van 2 uur geef ik het team advies om van toetsing tot analyse te komen, zodat je handelingsadviezen hebt om in de praktijk mee aan de slag te gaan.

Wil je hierover meer informatie?

Mail me gerust of neem contact op over de mogelijkheden!

Scroll naar boven