Thematiseren en spel
Via Wizz-scholing ben ik opgeleid tot trainer van de cursus: Thematiseren en spel.
Wil je ook krachtige thema’s? Dit kan door te thematiseren. Ontdek hoe je samen met je kinderen op zoek gaat naar een boeiende inhoud voor een speelbaar thema. Via spel krijgen jonge kinderen grip op de wereld om hen heen en daarmee ook op de inhoud van het thema. In deze cursus ontdek je dat thematiseren en spel onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Thematiseren wil zeggen dat de leerkracht samen met de kinderen een thema gaat ontwerpen en uitwerken. Het onderscheidt zich van het werken met een thema door het dynamische en interactieve proces tussen kinderen en de leerkracht. Na een goede voorbereiding en start van het thema blijf je aansluiten bij de initiatieven van de kinderen, maar houd je ook je geplande doelen in het oog.

Een aantal belangrijke aspecten bij het thematiseren:
- De kennis van de kinderen over het thema wordt vergroot.
- Het interactieve proces waarbij je als leerkracht de kennis en vaardigheden van de kinderen naar een hoger niveau brengt.
- Spel is de leidende activiteit, al spelend oriënteren de kinderen zich op de wereld om hen heen.
- Er is sprake van een integrale benadering van het onderwijs, taal- en rekenactiviteiten. Het spel en de gesprekken hangen op een logische manier met elkaar samen en vormen één geheel.
- Het aanbod wordt beredeneerd en verantwoord samengesteld, waardoor er planmatig en doelgericht gewerkt wordt.
- Er is sprake van een open karakter waarbij je al werkend het thema verbreedt en verdiept.
Spel vormt het hart van thematiseren. We kijken naar de verschillende spelfasen, hoe je het spel kunt observeren en van daaruit het spel binnen het thematiseren kunt stimuleren en begeleiden. Bij de ontwikkeling van het spel is de rol van de leerkracht essentieel. Onderzoeken tonen aan dat het ‘alleen maar laten spelen’ niet voldoende is: de leerkracht maakt het verschil. Door het spel te stimuleren en te begeleiden zal de spelkwaliteit verhogen, zullen kinderen verschillende (leer)ervaringen opdoen en kennis van het thema opbouwen.
Dit vraagt van de leerkracht in de groepen 1 t/m 3:
- Kennis van de ontwikkeling van het spel van drie- tot zeven jarigen.
- Het samen met de kinderen kunnen inrichten van een inspirerende en krachtige speelleeromgeving, waarin hoeken een plaats hebben.
- Het kunnen ontwikkelen van betekenisvolle spelinhouden, waardoor kinderen geïnspireerd en betrokken raken.
- Vaardigheid in en tijd voor het observeren van spel.
- Begeleidingsvaardigheden bij het spel.
De cursus is gebaseerd op het boek ‘Van thematisch werken naar thematiseren’ (Bouwman, Houtsma, Mulder & Van Wanningen; uitgeverij Pica; 2021).

De cursus is praktisch opgezet en geeft je de mogelijkheid om er direct mee aan de slag te gaan in je eigen onderwijspraktijk. Na het volgen van de cursus heb je inzicht en tools om te kunnen thematiseren en daarmee een verbeterslag te maken in het onderwijs aan jonge kinderen.
Een cursus Thematiseren en spel is uitsluitend te boeken via de site van Wizz-scholing, klik op de knop onderaan de pagina.